Jeżeli jesteś osobą początkującą w branży e-commerce i być może od niedawna prowadzisz swój sklep on-line lub dopiero planujesz uruchomić swoją witrynę w niedalekiej przyszłości, z pewnością analizujesz wszystkie możliwości organizacyjne. Prowadzenie własnego sklepu internetowego to wbrew pozorom bardzo złożone zagadnienie: od stworzenia spójnego wizerunku marki, przez kampanie promocyjne w mediach społecznościowych mające na celu dotarcie do jak najszerszego grona odbiorców, aż po dostarczenie produktu, do klienta końcowego.
Po pierwsze: autodiagnoza
Bez względu na to, czy dopiero stawiasz swoje pierwsze kroki sprzedaży internetowej, czy prowadzisz taką działalność od dłuższego czasu, rozważ kilka zasadniczych kwestii związanych z obsługą sprzedaży. Odpowiedz sobie na kilka zasadniczych pytań:
- Czy posiadasz wystarczającą powierzchnię magazynową do przechowywania towaru przez dłuższy okres?
- Czy powierzchnię, na której przechowujesz towar, mógłbyś wykorzystać w bardziej efektywny sposób, gdyby go tam nie było? Na przykład zwiększyć skalę produkcji, zainstalować nowy sprzęt lub stworzyć komfortowe pomieszczenia socjalne dla swoich pracowników?
- Czy aktualne warunki przechowywania pozwalają na zabezpieczenie towaru np. przed czynnikami atmosferycznymi, insektami, dzikimi zwierzętami bądź gryzoniami, które mogą spowodować ich uszkodzenie i niezdatność do dalszej sprzedaży?
- Czy czas poświęcony na przygotowanie towaru do spedycji nie mógłby być przez Ciebie bądź Twoich pracowników spożytkowany w bardziej efektywny sposób?
Logistyka pociąga za sobą koszty: zaopatrzenie w produkty i narzędzia niezbędne do pakowania asortymentu: np. kartony, folie bąbelkowe, folie do owijania, koperty, owijarki, zgrzewarki i mnóstwo innych.
Po drugie: zastanów się, czy warto?
Nie musisz być wybitnym matematykiem, logistykiem czy ekonomistą, żeby dokonać powyższej kalkulacji. Bez względu na to, czy jesteś swoim własnym szefem, czy menedżerem w firmie, posłuchaj swojej intuicji.
Fulfillment dla ecommerce
Fulfillment – dla laików brzmi obco i trochę groźnie. Co oznacza to tajemnicze sformułowanie? Fulfillment dla ecommerce to nic innego, jak kompleksowa obsługa sprzedaży internetowej przez zewnętrznego operatora. Możesz powierzyć swój towar firmie, która od A do Z zajmie się przechowywaniem, pakowaniem i wysyłką asortymentu. Ty możesz skupić się na czysto menedżerskich zadaniach: zarządzaniu i promowaniu swojej marki.
Ile kosztuje fulfillment?
Na koszty obsługi zamówień przez zewnętrznego operatora logistycznego ma wpływ wiele czynników. Przede wszystkim stawka za obsługę logistyczną zamówień zależy od tego, co sprzedajesz. Z przekorą należy przyznać, że w tym przypadku rozmiar ma znaczenie. Nie tylko rozmiar produktów, ale i wielkość produkcji czy rozmiar powierzchni magazynowej niezbędny do przechowywania zapasu. Stawki za metr kwadratowy powierzchni magazynowej, mogą się różnić w zależności od lokalizacji (np. bliskość do ważnych węzłów komunikacyjnych, takich jak autostrady, lokalizacja powierzchni magazynowej w dużym mieście etc.). Jednakże oddanie obsługi zamówień firmie logistycznej może również stworzyć możliwości ekspansji na szerszą skalę, na przykład dotarcie do klienta zagranicznego.