PR, czyli Public Relations to określenie stosowane do kształtowania stosunków podmiotu z jego otoczeniem. Działania w obszarze PR prowadzone są przede wszystkim przez firmy, które chcą zadbać o swój dobry wizerunek, ale również o swój PR dbają instytucje czy organizacje.

Trudno o jednoznaczną definicję tego, czym jest PR. Spotykamy się między innymi ze wskazaniami, że PR kształtuje stosunki pomiędzy organizacją a jej otoczeniem, że jest to celowe, świadome, systematyczne i długoplanowe oddziaływanie na otoczenie, które skupia się na wytworzeniu specyficznej jakości stosunków.

Podobnie istnieje kilka celów, które są zadaniem PR. Zaliczają się do nich kreowanie wizerunku poprzez przekazanie informacji do otoczenia z użyfciem liderów opinii lub mediów. Także celem PR może być wytworzenie zaufania do firmy oraz sprawna i efektywna komunikacja zarówno w firmie, jak i na zewnątrz niej.

W celu uzyskania odpowiednich efektów, PR stosuje różne narzędzia:

  • audyt komunikacyjny – audyt sprawdzający jakość przepływu informacji
  • budowanie wizerunku pracodawcy (employer branding) – skupia się na kształtowaniu wizerunku firmy jako atrakcyjnego środowiska do pracy
  • e-PR – kompleksowe działania skupiające się na internecie, w tym na mediach społecznościowych
  • identyfikacja wizualna firmy, produktu i usługi (corporate identity) – służy kreowaniu wizerunku marki na rynku
  • komunikacja wewnętrzna – jest to tak zwany wewnętrzny PR, który polega na aktywnej komunikacji z pracownikami, wpływa na ich zaangażowanie, motywację, lojalność
  • lobbing – wywieranie wpływu na odbiorców, otoczenie
  • monitorowanie mediów – wyszukiwanie informacji w mediach i ich analizowanie, aby odpowiadać oczekiwaniom odbiorców
  • organizacja eventów, na przykład spotkań z klientami, pikników
  • relacje z inwestorami (investors relations)
  • relacje z mediami (media relations) – skoncentrowany na utrzymywaniu dobrych stosunków z mediami
  • sponsorowanie – narzędzie public relations wykorzystywane przez sponsora
  • zarządzanie kryzysowe (crisis management) – zapobieganie sytuacjom kryzysowym

Więcej informacji o PR znajdziesz w portalu publicrelations.pl. Portal internetowy publicrelations.pl prezentuje najświeższe informacje z dziedziny public relations. Sprawdź teraz!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here