Możliwość wyboru dowolnego usługodawcy to czynnik stymulujący zjawisko rozwoju konkurencji na rynku usług. Użytkownicy często kierują się własnymi preferencjami, dlatego w niemal każdej branży istnieje kilka dużych firm, które rywalizują ze sobą. Nie dotyczy to jednak rynku wyszukiwarek internetowych. Oczywiście, każdy internauta może samodzielnie dokonać wyboru wyszukiwarki, ale statystki jednoznacznie dowodzą, że to firma Google sprawuje rolę monopolisty. Z usług amerykańskiego giganta korzysta ponad 95% internautów w Polsce. Trudno więc oczekiwać, aby w najbliższym czasie doszło do znaczących zmian w układzie sił na rynku. Tak olbrzymia przewaga nad resztą konkurencji nie może być dziełem przypadku. Co zadecydowało o sukcesie firmy Google?
Uzyskanie statusu monopolisty w branży usług internetowych to wynik szeregu trafnych decyzji biznesowych, które stopniowo podnosiły rolę firmy Google na światowych rynkach. Niezwykle istotnym czynnikiem jest fakt, że wyszukiwarka Google to produkt o zasięgu ogólnoświatowym. Znaczna część firm, oferujących usługę wyszukiwania stron internetowych, skupia się na prowadzeniu działalności regionalnej. W niektórych państwach jest to wynik decyzji politycznych, które mają na celu częściową lub całkowitą cenzurę internetu (np. Korea Północna). Początkowe sukcesy Google skłoniły działaczy oraz inwestorów do kolejnych działań, mających spopularyzować usługę i zwiększyć jej zasięg. Obecnie korporacja prowadzi działalność w zakresie między innymi: promowania stron internetowych (Google AdSense), obsługi serwisu społecznościowego (Google+) oraz prowadzenia poczty elektronicznej (Gmail).
Olbrzymia popularność wyszukiwarki Google w Polsce ma jeszcze jedną przyczynę, a jest nią brak jakiejkolwiek lokalnej alternatywy. W przeszłości istniało kilka wyszukiwarek, kierowanych do Polaków, jednak Google szybko rozprawiło się z konkurencją. Od kilku lat trwają prace nad stworzeniem wyszukiwarki NEKST, ale projekt wciąż znajduje się w fazie beta. Oczywiście znikoma część polskich internautów korzysta z mniej popularnych wyszukiwarek, takich jak: Bing, Yahoo!, DuckDuckGo. Jednakże to właśnie Google posiada najwięcej zaindeksowanych stron internetowych, dzięki czemu użytkownik łatwiej natrafi na poszukiwaną treść. Właśnie dlatego wysoka pozycja danej strony internetowej w rankingu wyszukiwarki Google jest krytycznym czynnikiem, który decyduje o popularności, a co za tym idzie – ilości odwiedzin danej witryny.
Więcej informacji o charakterystyce i sposobie działania wyszukiwarek internetowych można znaleźć na stronie internetowej www.marcinkordowski.com.