Prowadzisz sklep internetowy? Jeżeli tak, z pewnością doskonale wiesz, że jednym z częstszych problemów, na jakie trafisz jest dobór opakowań przeznaczonych do zapakowania towarów przed wysyłką.
O tym aspekcie prowadzenia sklepu rzadko się pisze na blogach poświęconych e-commerce. Raz na jakiś czas można spotkać poradniki poświęcone na przykład pakowaniu kubków, ale na tym koniec. Tymczasem sprawa dotyczy także firm handlujących znacznie mniej delikatnymi przedmiotami.
Na pierwszy rzut oka sprawa wydaje się błaha, bo przecież wystarczy zakup hurtowej ilości dowolnych pudełek. Czy aby na pewno? Przyjrzyjmy się szczegółom.
Dopasowanie do towaru
To podstawa. Pudełka wysyłkowe z konieczności muszą mieć rozmiary możliwie zbliżone do ich objętości. Jeżeli zaopatrzysz się w opakowania w jednym lub dwóch rozmiarach, często staniesz przed problemem prawidłowego zabezpieczenia ich wnętrza, aby sprzedawane produkty nie uległy uszkodzeniu w trakcie dostawy.
Oczywiście, w przypadku dobrego dopasowania także będziesz potrzebować materiałów wypełniających, takich jak folie bąbelkowe, ścinki makulaturowe, czy nawet styropian. Rzecz w tym, ze przy dobrym dopasowaniu zużyjesz ich znacznie mniej, co zdecydowanie obniży Twoje koszta. Zauważ, że choć wydaje się to drobiazgiem, w skali roku może oznaczać całkiem wymierne kwoty.
Jakość materiału
Kiedy zaopatrujesz się w opakowania wysyłkowe, zwróć uwagę również na ich jakość. Zbyt cienki karton, wykonany w sposób, który sprzyja jego przetarciom, może po prostu oznaczać większe ryzyko powstanie w nim dziur. Nie dość, że może to zagrozić powstaniem defektów na zapakowanych w środku produktach, to na dodatek wygląda po prostu nieestetycznie – a powiedzmy sobie szczerze, sposób zapakowania również wpływa na doświadczenia Twoich klientów, a więc i na ich przyszłe decyzje o ponownym zakupie u Ciebie lub u konkurencji.
Oczywiście, tektura sama w sobie nie jest materiałem szczególnie trwałym, można jednak znaleźć takie opakowania, które nie „targają się” przy pierwszej okazji.
Różni dostawcy, różne rozmiary
Kompletując opakowania dla sklepów internetowych warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden problem. Poszczególni kurierzy i operatorzy pocztowi mają bardzo zróżnicowane standardy przyjmowanych przesyłek i w zależności od przekroczenia konkretnych gabarytów zmienia się cena przesyłki.
W przypadku Paczkomatów dochodzi do tego jeszcze problem wielkości samych skrytek (co ciekawe, w przypadku najmniejszych z nich sprawdzają się długie, ale jednocześnie niskie pudełka, w których mieści się więcej przedmiotów, a jednocześnie spada w ich przypadku ryzyko niedostępności dużej skrytki).
Wszystko to oznacza, że warto zaopatrywać się w opakowania o bardzo różnych rozmiarach, czasem mniej oczywistych (jak w przypadku wspomnianych pudełek „długich-niskich”), aby po prostu móc się dopasować do firm dostawczych.
Opakowania ozdobne
Kto powiedział, ze opakowania dla e-commerce muszą być nijakie? Wykorzystanie ładnych, ozdobnych pudełek może być tym, co wyróżni Cię wśród innych. Szczególnie w przypadku branż związanych z modą, perfumami lub prezentami będzie to elementem wpływającym na odbiór przez klienta. Co więcej, może to być przydatne również przed świętami lub specjalnymi okazjami typu walentynki. Warto więc szukać takiego dostawcy pudełek wysyłkowych, który ma w swojej ofercie pudełka „specjalne”.