Rebranding jest skomplikowanym i złożonym procesem, którego głównym celem jest powołanie do życia nowej marki, której wizerunek oraz wartości będą precyzyjniej dostosowane do współczesnych realiów i oczekiwań odbiorców. Może być zarówno przeprowadzony w mało inwazyjny sposób i stanowić bardziej ewolucję marki, aniżeli rewolucję w jej funkcjonowaniu, jak i mieć charakter totalny – powołać do życia zupełnie nową markę, która nie będzie kojarzona ze swoją poprzedniczką.
Ewolucja kontra rewolucja wizerunku marki
Rebranding przez wielu jest uznawany za ostateczność. Poleca się go przeprowadzać jedynie w sytuacjach bez wyjścia, w których inne, mniej radykalne metody nie przyniosłyby oczekiwanych rezultatów. Może mieć to miejsce np. w wyniku szeregu błędnych decyzji, które doprowadziły firmę na skraj upadku lub w sytuacji, kiedy całkowita zmiana wizerunku jest jedyną szansą na uniknięcie całkowitego zamknięcia działalności. W takim przypadku jedna marka kończy swój żywot, a na scenę wkracza jej następca, który jest lepiej przygotowany do działania. Decydując się na takie rozwiązanie stawiamy wszystko na jedną kartę – od tej decyzji nie ma bowiem zwykle odwrotu.
Rebranding to jednak nie tylko radykalne i bezkompromisowe rozwiązania. Coraz częściej jest on utożsamiany nie tyle z rewolucyjnymi, gwałtownymi i ostrymi zmianami, ale także z subtelniejszym, bardziej ostrożnym przeobrażeniem wizerunku marki. Taki rebranding jest w stanie zapewnić firmie wszystko, czego oczekuje bez radykalnych posunięć – może lepiej przystosować jej nieco przestarzały wizerunek do współczesnych realiów, poprawić wadliwe elementy komunikacji z klientami oraz nadać marce powiewu świeżości. Rebranding widziany jako ewolucja jest procesem, w którym trudno wskazać początek i koniec – wszystkie zmiany są wprowadzane w sposób liniowy, w określonych interwałach czasowych, co pozwala firmie zachować ciągłość funkcjonowania i stopniowo czerpać korzyści z zachodzących przemian.
Kiedy warto zdecydować się na rebranding?
Prawidłowo przeprowadzony rebranding niesie za sobą liczne korzyści. Bez względu na jego zakres i czas trwania, zawsze pozostaje jednak skomplikowanym, czasochłonnym i co za tym idzie, kosztownym procesem. Musi być także przeprowadzony przez specjalistów, gdyż tylko oni będą w stanie sprostać jego wymogom. Decyzję o rebrandingu warto więc dokładnie przemyśleć, a najlepiej skonsultować z profesjonalną agencją brandingowa, która doradzi, czy w konkretnym przypadku rebranding jest dobrym rozwiązaniem, czy też może bardziej opłaca się sięgnąć po inne narzędzia.
Przeprowadzenie rebrandingu z pewnością warto rozważyć w sytuacji, kiedy firma systematycznie traci zainteresowanie odbiorców, a co za tym idzie, spadają także jej zyski. Może mieć to miejsce wskutek złych decyzji podjętych w przeszłości, nieumiejętnej strategii marketingowej, a także pojawienia się w najbliższym otoczeniu biznesowym silnej konkurencji. Rebranding jest świetnym rozwiązaniem także w przypadku fuzji, kiedy przejęcie jednej firmy przez drugą wymaga szeregu działań mających na celu ujednolicenie ich wizerunku oraz wartości.