Rodzaje reklam internetowych

Reklama stała się nieodzownym elementem naszego życia, spotkamy się z nią niemalże wszędzie, pełno jej w rozmaitych mediach ‒ radiu, telewizji, prasie, a zwłaszcza w Internecie. Reklamodawcy doskonale zdają sobie sprawę z tego, jak wiele czasu spędzamy na przeglądaniu przeróżnych stron internetowych i dlatego tak chętnie umieszczają na nich swoje reklamy.

REKLAMY BANNEROWE

Najpopularniejszym i jednocześnie najstarszym rodzajem reklamy internetowej jest banner. Ma on zazwyczaj graficzną formę przekazu, wyposażoną w odnośnik do strony promowanego produktu. Kiedyś bannery cieszyły się dużą skutecznością (mierzoną w kliknięciach), obecnie jednak użytkownicy zdążyli się już na nie przeważnie uodpornić, co wynika z pojawienia się na rynku coraz bardziej natarczywych rodzajów bannerów. Jedną najbardziej popularnych odmian tego typu reklamy jest Billboard, czyli banner położony u góry strony internetowej, dzięki czemu jest od razu widoczny. Często możemy się także spotkać z reklamą Expand Banner ‒ zmienia ona swój wygląd i rozmiar, kiedy najedziemy na nią kursorem. Efekt ten miał budzić u użytkowników zaciekawienie, ale w ostatnich miesiącach reklama Expand Banner jest coraz mniej skuteczna. Skyscraper, czyli „drapacz chmur”, to wąska i wysoka reklama znajdująca się zazwyczaj po prawej stronie witryny. Dzięki swojemu kształtowi pozostaje widoczna przez długi czas. Jedną z często irytujących nas w Internecie reklam jest Pop-Up, czyli reklama „wyskakująca” w nowym oknie przeglądarki. Nie mamy wpływu na jej uruchomienie, wyświetla się niespodziewanie. Odmianą Pop-Up jest Brandmark, posiadający znak x, który pozwala na szybkie wyłączenie. Zdarza się jednak znak ten bywa dość sprytnie ukryty, przez co taka reklama nie budzi naszej sympatii. Scroll Banner, nazywany także „bannerem pływającym”, także nie jest przez nas zbyt lubiany, ponieważ podążą za nami po stronie, a jego wyłączenie może sprawiać trudności. Inny rodzaj banneru to Top Layer, ma ona postać animacji z włączonym automatycznie głosem. Pojawiający się nagle dźwięk reklamy niekiedy złości użytkowników. Za jej odmianę można uznać Intersitial ‒ animacja trwa ok. 10 s. i wyświetla się na całym ekranie. Powinna posiadać znak x umieszczony w dobrze widocznym miejscu. Natomiast użytkownicy dość przychylnie podchodzą do reklamy typu Watermark, która przyjmuje formę tła albo tapety. Nie przeszkadza ona w zapoznawaniu się z treściami na stronie i nie jest zbyt nachalna.

Do całkowicie innej kategorii należy Trick Banner ‒ tak naprawdę nie jest to prawdziwa reklama, gdyż jej celem nie jest zaprezentowanie danego produktu, ale oszukanie klienta. To komunikaty o treści takiej jak np.: „Wygrałeś Iphona”. Po kliknięciu na taki komunikat zostaniemy przeniesieni do strony, namawiającej nas do wysłania smsa, za którego zapłacimy kilka jak nie kilkanaście złotych albo będzie tam na nas czyhać groźny wirus. Na szczęście jesteśmy coraz bardziej świadomi zagrożenia, jakie kryje się za tego typu fałszywymi reklamami.

Choć często tego nie dostrzegamy, strony internetowe danych marek to także pewnego rodzaju reklamy bannerowe. W końcu to właśnie na nich znajdziemy informacje o interesującym nas produkcie. Jeżeli strona jest profesjonalnie wykonana i przyciąga do siebie klientów swoim wyglądem, a także treścią, to użytkownicy będą ją chętnie odwiedzać.

REKLAMY NIESTANDARDOWE

Ze względu na to, że w sieci jesteśmy stale wystawieni na działanie bannerów zdążyliśmy się na nie uodpornić i często nie zwracamy już na nie uwagi. Ponadto, do walki z takimi reklamami zaczęliśmy używać specjalnych programów takich jak np. AdBlock Plus, dzięki któremu reklamy na stronach nie są po prostu wyświetlane. To wszystko sprawia, że ich twórcy stają się coraz bardziej pomysłowi w przemycaniu nam swoich ofert. Powstają coraz to nowe formy promocji różnych produktów oraz usług, które możemy określić wspólnym mianem „reklamy niestandardowej.”

Jednym z popularnych i jednocześnie bardzo skutecznych sposobów na reklamę produktu w Internecie jest wykupienie linku sponsorowanego w systemie reklamowym Google AdWords. Dzięki temu strona danego produktu pojawia się na samej górze wyszukiwarki Google, kiedy szukamy potrzebnych nam informacji. Wielu użytkowników klika na tak wybraną stronę nawet nie zdając sobie przy tym sprawy, że tym samym ulega działaniu reklamy.

Spam zalewający nasze skrzynki mailowe również możemy uznać za jedną z form niestandardowej reklamy internetowej. Jest to wiadomość wysłana do ogromnej liczby internautów, ma ona często na celu wyłudzenie danych osobowych albo nawet zainfekowanie komputera.

Nasze wyszukiwarki narażone są na działanie różnych złośliwych aplikacji reklamowych, chodzi tutaj przede wszystkim o Adware i Spyware. Adware kryje się często instalatorach darmowych programów. Możemy go poznać po wyskakujących w przeróżnych miejscach i przeszkadzających nam reklamach, których staje się nagle niepokojąco wiele. Spyware ma działanie dość podobne do Adware, ale jest od niego groźniejszy, bo zbiera różnego rodzaju informacje o użytkownikach. Z jednej strony, dzięki spyware reklamy są nakierowane na nasze zainteresowania, ale z drugiej strony, program ten ułatwia zadanie hakerom, którzy za jego pomocą mogą dostać się do naszego konta bankowego.

Często nie zdajemy sobie sprawy, że tak chętnie przez nas czytane blogi, to także forma reklamy. Blogi prowadzone profesjonalnie przez dane marki mają nieraz lepsze efekty niż niejedna reklama bannerowa. Dodatkowo, firmy często współpracują chętnie z prywatnymi blogerami, udostępniając im swoje produkty. Bloger zamieszcza później na swojej stronie post o testowanym przez niego przedmiocie, czym może zachęcić do jego kupna swoich czytelników.

Rozsyłane na naszą pocztę mailową newslettery to także rodzaj reklamy niestandardowej. Często zapisujemy się na nie, ponieważ jesteśmy kuszeni kilkuprocentowymi zniżkami na zakupy. Dzięki tym newsletterom klienci są na bieżąco z nowymi produktami i promocjami oferowanymi przez producenta. Firmy powinny jednak pamiętać, by bardzo uważać na częstotliwość i treści wysyłanych o klientów newsletterów. Jeżeli będą pojawiać się zbyt często, to mogą zacząć być postrzegane jako spam i odrzucane nawet bez wcześniejszego zapoznania się z ich treścią.

Ze względu na to, że reklamy niestandardowe są stosunkowo nowe, potencjalni klienci jeszcze nie są na nie zbytnio uodpornieni i często łatwo im ulegają. Dodatkowo, takie reklamy są zazwyczaj nieszablonowe, co sprawia, że przykuwają naszą uwagę. Przyszłość reklamy internetowej to zapewne właśnie wszelkie reklamy niestandardowe. Możemy z góry założyć, że będą powstawać ich nowe, pomysłowe odmiany.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here